Het ontbreekt natuurlijke isolatiematerialen aan populariteit

 

Het gebruik van natuurlijke isolatiematerialen in Nederland ontbreekt nog aan populariteit. Dit is opvallend, aangezien de duurzame materialen vaak nog betere prestaties leveren dan de huidig gebruikte materialen. Waarom zijn natuurlijke isolatiematerialen nóg geen succes in Nederland?

Alles moet duurzaam
Het is een veel besproken woord, duurzaam. Duurzaamheid is een trend en welke krant je ook openslaat er staat altijd iets in over duurzaam. Veel innovaties hebben te maken met duurzame oplossingen. Dit is natuurlijk niet heel gek gezien de uitputting van de aarde. Ook op het gebied van isolatie zijn natuurlijke materialen bruikbaar. De duurzame materialen leveren vaak nog betere prestaties, maar het succes blijft uit. Is het dan toch de hogere aanschaf prijs die een rol speelt? Of ontbreekt het de natuurlijke materialen aan bekendheid?

Sterke prestaties
Natuurlijke isolatiematerialen leveren uitzonderlijk goede prestaties. Dit zien we onder andere aan de isolatiewaarden van de producten, deze zijn hoog. Tevens zijn de vochtregulerende prestaties van de meeste duurzame materialen, beter dan de standaard isolatie materialen. Dit verkleint de kans op schimmels. Waardoor de luchtvochtigheid in de woning verbetert.

Hogere prijzen
Heeft de prijs toch zoveel invloed op het succes van natuurlijke isolatiematerialen? De gemiddelde prijs voor een vierkante meter van het veel gebruikte glaswol is €11. Voor een vierkante meter duurzame vlaswol betaal je ongeveer €14. Natuurlijk is dit op een groot oppervlak een groot verschil. Isoleren is een investering, door de betere isolatie wordt er bespaart op de energiekosten. Maar wanneer de prestaties beter zijn is de besparing hoger, en de terugverdientijd sneller. Toch blijven we Nederlanders, en kiezen we vaak voor het ‘koopje’.

Weinig aanbod
Doordat de consument de weg naar de natuurlijke isolatiematerialen nog niet heeft gevonden, is het voor bedrijven nog niet interessant om deze aan te bieden. De verkoop in Nederland is vergeleken met andere landen als België en Frankrijk zeer laag. Vandaar dat het aanbod in duurzame isolatiematerialen zeer laag is. Zie ook: spouwmuurisolatie.

Kwestie van tijd
Wanneer iets rendement oplevert zijn we bereid te betalen. Dit zien we in de zonnepanelenmarkt. Sinds zonnepanelen toegankelijker zijn geworden is de vraag flink toegenomen. Daarnaast is er veel aandacht gegeven vanuit de overheid wat betreft subsidieregelingen. We kunnen concluderen dat er meer aandacht moet worden gegeven aan het gebruik van duurzame isolatiematerialen, vanuit de bouwsector en de overheid. Daarnaast lijkt het een kwestie van tijd. Wanneer de prijzen interessanter worden, zal de vraag toenemen.

Meer informatie over isolatie?

 

Related Posts

About The Author