Vodafone bouwt telefooncentrale Eindhoven

Vodafone gaat in Eindhoven een nieuwe zogenaamde ‘SuperSwitch’ telefooncentrale bouwen. Het nieuwe knooppunt in het netwerk van Vodafone de kans op- en impact van storingen gaan verkleinen.

Nog steeds heeft Vodafone Nederland de twijfelachtige eer te kamen gehad te hebben met de grootste netwerkstoring ooit in de wereld. In 2012 werd een telefooncentrale van Vodafone in Rotterdam door brand zwaar beschadigd, waarna een landelijke netwerkstoring ontstond die Nederland bijna een week in haar greep hield. Om de kans op- en impact van storingen in de toekomst verder te verkleinen gaat Vodafone in Eindhoven een zogenaamd ‘SuperSwitch’ netwerkcentrale bouwen.

Het nieuwe netwerkknooppunt in Eindhoven krijgt een zxeer hoge capaciteit en kan in geval van calamiteiten volledig overgenomen worden door centrales op andere locaties. Daarmee zal de impact van grote storingen, zoals bij de grote brand in een knooppunt in Rotterdam in 2012, beperkter zijn, zo meldt Vodafone.

De SuperSwitch voldoet aan de hoogste beschikbaarheidseisen van dit moment. De bouw maakt onderdeel uit van het FastForward programma, waarbij het Vodafone netwerk geleidelijk teruggaat van 12 kleinere netwerkcentrales naar slechts drie grote, zwaar beveiligde netwerkknooppunten die als elkaars back-up fungeren.

Het nieuwe netwerkknooppunt wordt gevoed door elektriciteit uit 100% windenergie. Ook is voor duurzame installaties gekozen om energieverbruik te minimaliseren. Zo wordt er onder meer gekoeld met buitenlucht in plaats van energieverslindende koelmachines.

De nieuwe netwerkcentrale in Eindhoven wordt de komende maanden gebouwd en zal daarna gevuld worden met netwerkapparatuur die nu nog verspreid is over verschillende netwerkcentrales. Vodafone zal de apparatuur gefaseerd samenvoegen om de continuïteit en kwaliteit van het netwerk en diensten te kunnen waarborgen. Volgens Vodafone is de reductie in netwerkcentrales ook nog eens goed voor het milieu. “We passen de nieuwste en schoonste energietechnieken toe en kunnen beter inspelen op vraag en aanbod, waarmee we onze energy efficiency vergroten,” aldus Mallik Rao, CTO van Vodafone Nederland.

Bron: gsmhelpdesk

Related Posts

About The Author